Rejs na Svalbard / Spitsbergen
Svalbard 78°N
Arktyczna przygoda
Tromsø – Longyearbyen
- Termin: 06 - 20.07.2024 (sobota - sobota)
- Cena: 2 330 EUR (w cenie PPPP)
- Trasa: Tromsø → Bjørnøya → Sørkapp → Hornsund → Barentsburg → Isfjorden → Longyearbyen
- Typ rejsu: Sail & Explore
„Det ekte Arktis”, czyli rejs do prawdziwej Arktyki
Svalbard, archipelag położony w Arktyce, od wieków fascynuje podróżników swoją dziką przyrodą i niezwykłymi krajobrazami. To miejsce, gdzie natura rządzi niepodzielnie, a każdy, kto się tam wybiera, może liczyć na przygodę życia. Rejs jachtem po tych arktycznych wodach to nie tylko możliwość odkrycia surowego piękna krajobrazów, ale też bliskie spotkania z unikalną fauną i florą.
Podczas rejsu na Spitsbergen możesz spodziewać się nie tylko majestatycznych lodowców i malowniczych fiordów, ale także spotkań z dziką arktyczną fauną. Niedźwiedzie polarne, renifery, wieloryby i foki to tylko niektóre ze zwierząt, które możesz mieć okazję zobaczyć na własne oczy.
Svalbard czy Spitsbergen?
Choć obie nazwy często są używane zamiennie, reprezentują one różne pojęcia, które mają swoje unikalne znaczenie w geografii i historii regionu.
Svalbard to nazwa archipelagu położonego w Arktyce, około 600 kilometrów na północ od wybrzeża Norwegii. Składa się z kilku większych wysp oraz szeregu mniejszych, z których największa to właśnie Spitsbergen. Nazwa “Svalbard” pochodzi z języka staronordyjskiego, gdzie “svalr” oznacza zimny, a “bard” – brzeg. Zatem Svalbard może być rozumiany jako “zimny brzeg”, co doskonale oddaje charakterystykę tego odległego, arktycznego regionu.
Spitsbergen, z kolei, jest główną wyspą archipelagu Svalbard. Nazwa ta została nadana przez holenderskiego odkrywcę Willema Barentsa w 1596 roku, oznaczając “ostre góry” – co jest trafnym opisem górzystego krajobrazu wyspy. Spitsbergen stał się punktem wyjścia dla licznych ekspedycji arktycznych i przez wieki był świadkiem historii odkrywania i eksploracji Arktyki.
Zatem, gdy mówimy o Svalbard, odnosimy się do całego archipelagu, a Spitsbergen jest najbardziej znaczącą i najczęściej odwiedzaną wyspą tego archipelagu. Czy to Svalbard, czy Spitsbergen – każda z tych nazw otwiera drzwi do odkrywania jednego z najbardziej niezwykłych i dzikich zakątków naszej planety.

Dlaczego warto wziąć udział w rejsie na Svalbard?
- Niezapomniane widoki i spotkania z dziką przyrodą: Zobaczysz majestatyczne lodowce i tundrę, będziesz obserwować morsy i foki, a przy odrobinie szczęścia spotkamy wieloryby i niedźwiedzie polarne.
- Wyjątkowy rejs: Ten rejs to przecież wyprawa do najbardziej unikatowych, dziewiczych miejsc na naszej planecie.
- Arktyczny dzień – nieograniczone możliwości eksploracji: Wyjątkowa cecha arktycznego dnia, czyli 24-godzinna jasność, umożliwia maksymalne wykorzystanie czasu na wycieczki i eksplorację bez obawy o zmierzch.
- Eksploracja arktycznych osad i historycznych miejsc.
- Podpłyniemy do trudno dostępnych miejsc: Dzięki przemieszczaniu się jachtem, mamy szansę dotrzeć do miejsc niedostępnych zazwyczaj dla turystów, co gwarantuje unikalne doświadczenia i widoki np. lodowców wpadających do morza. Na ile to możliwe będziemy żeglować blisko brzegu, żeby wypatrzeć wędrujące niedźwiedzie polarne.
- Żegluga, życie na jachcie: Udział w rejsie to też możliwość poznania żeglarskiego życia, udział w wachtach, nauka. Będziemy żeglować w małej grupie, max 8 osobowej (z załogą). W trakcie tego etapu czeka Cię też długi przelot, ok. 5 dób.
Przygoda wśród arktycznych krajobrazów czeka!
Planowana trasa rejsu na Svalbard
Tromsø – Bjørnøya – Sørkapp – Hornsund – Barentsburg – Isfjorden – Longyearbyen *
*Podczas naszej wyprawy po arktycznych wodach, elastyczność jest kluczem do pełnego doświadczenia przygody. Zmienne warunki pogodowe mogą wpłynąć na planowaną trasę rejsu, co oznacza możliwość dostosowania kolejności odwiedzanych miejsc czy rezygnacji z niektórych punktów. Nie martw się wyciśniemy jak najwięcej i jak to w żeglarstwie mamy też plan B, C, a nawet D 😉 Obiecujemy, że optymalnie wykorzystamy każdą chwilę, aby zapewnić niezapomniane wrażenia z tej wyprawy i wspólnie odkryjemy niezwykłe zakątki Arktyki.
Tromsø
Tromsø, zwane bramą do Arktyki będzie naszym portem zaokrętowania. To miasto położone na północy Norwegii, oferujące dużo atrakcji dla odwiedzających.
Warto zobaczyć Arktyczną Katedrę, symbol miasta, z jej wyjątkową architekturą przypominającą lodowiec. Akwarium i muzeum Polaria z eksponatami dotyczącymi życia w Arktyce oraz Muzeum Polarnego, opowiadające historie polarnych ekspedycji, są obowiązkowymi punktami dla każdego, kto chce zgłębić tajemnice tej odległej części świata.
Warto też wejść lub wjechać kolejką linową Fjellheisen na wzgórze Storsteinen, z którego rozciąga się zachwycający widok na miasto i otaczające je góry.


Bjørnøya
Bjørnøya, czyli Wyspa Niedźwiedzia, stanowi fascynujący zakątek na trasie do Svalbardu, zachwycający swoją dziką naturą i bogactwem ptactwa.
Chroniona jako rezerwat przyrody, kryje w sobie nie tylko unikalne gatunki ptaków, ale także historię ludzkich prób adaptacji w jej surowych warunkach.
Wyspa, choć niezamieszkała, z wyjątkiem obsługującego stację meteorologiczną personelu, przyciąga pasjonatów historii i przyrody. Jej krajobraz, z wysokimi klifami na południu i płytkimi wodami, stanowi wyzwanie dla nas żeglarzy.
To miejsce, gdzie natura ma pierwszeństwo, oferując niezapomniane widoki i doświadczenia dla odwiedzających.
Hornsund
Wpłyniemy do fiordu Horsund. Uda nam się to jeśli warunki pogodowe będą sprzyjające.
W tym malowniczym fiordzie, nad Zatoką Białego Niedźwiedzia chcemy odwiedzić Polską Stację Polarną im. Stanisława Siedleckiego, która od lat 70. XX wieku służy jako centrum badań naukowych. To jedyna polska stacja polarna na Svalbardzie, a jej obecność jest dowodem na znaczący wkład Polski w badania nad Arktyką.
Czy Hornsund to na pewno fiord?
Hornsund ma długą linię brzegową, w której wyróżnić można wiele zatok i półwyspów. Powierzchnia fiordu powiększa się w tempie 1 km2 rocznie, w związku z cofaniem się jęzorów lodowcowych wchodzących do fiordu. Recesja lodowców w Hornsundzie jest badana od 1900 roku. Istnieje przypuszczenie, że Sørkapp jest w rzeczywistości wyspą, a Hornsund cieśniną oddzielającą ją od Spitsbergenu, pokrytą we wschodniej części przez lodowiec, który w przyszłości może ulec stopieniu. (Źródło: wikipedia).


Barentsburg
Barentsburg, drugie co do wielkości osiedle na Svalbardzie, położone jest malowniczo na zachodnim wybrzeżu wyspy Spitsbergen. Ta rosyjska osada górnicza, zarządzana przez rosyjską firmę Arktikugol, jest żywym świadectwem bogatej i złożonej historii archipelagu, stanowiąc fascynujący przystanek na trasie każdego rejsu po Svalbardzie.
Odkrywanie Barentsburga to jak podróż w czasie i przestrzeni, która pozwala zrozumieć unikalną mieszankę kulturową, historyczną i gospodarczą tej arktycznej enklawy.
Barentsburg przyciąga swoim unikatowym, rosyjsko-sowieckim charakterem, który odzwierciedla się w architekturze, pomnikach oraz codziennym życiu mieszkańców. Miasto jest znane z dobrze zachowanych przykładów architektury z czasów Związku Radzieckiego, w tym z imponujących socrealistycznych murali i pomników, które zdobią jego ulice. Zwiedzając Barentsburg, można zobaczyć, jak wygląda życie w jednej z najbardziej odizolowanych społeczności na świecie.
Historia Barentsburga jest nierozerwalnie związana z wydobyciem węgla kamiennego, które nadal stanowi główne źródło utrzymania dla mieszkańców. Odwiedzając miasto, można zobaczyć działające kopalnie i dowiedzieć się więcej o trudach pracy górników w arktycznych warunkach.
Isfjorden
Większą część czasu poświęcimy na obcowanie z naturą i skupimy się na eksploracji fiordu Isfjorden.
Isfjorden, jeden z największych i najbardziej imponujących fiordów na Svalbardzie, jest prawdziwym klejnotem w koronie arktycznej przyrody. Rozciągający się w sercu archipelagu, otoczony przez majestatyczne góry i monumentalne lodowce, fiord oferuje niezapomniane widoki i doświadczenia dla każdego. Podróż do Isfjorden to podróż przez czas i przestrzeń, gdzie natura rysuje krajobrazy nieskazitelnej piękności.
Isfjorden to nie tylko krajobrazy, ale również dzika przyroda. Fiord jest domem dla różnorodnych gatunków arktycznych zwierząt. Można tu spotkać foki szare, ptaki morskie gnieżdżące się na stromych klifach, a z odpowiednią dozą szczęścia – białe niedźwiedzie polujące na swoją zdobycz.
Wzdłuż jego brzegów znajdują się ślady dawnych osadników, opuszczone kopalnie węgla kamiennego i pozostałości ekspedycji polarnych. Każde z tych miejsc opowiada własną historię o życiu i przetrwaniu w jednym z najbardziej niegościnnych miejsc na Ziemi.


Longyearbyen
Longyearbyen, położony w fiordzie Adventfjorden na Svalbardzie, nie jest tylko największym osiedlem tego arktycznego archipelagu, ale również fascynującym miejscem, w którym współczesność splata się z historią.
Longyearbyen zadziwia swoją zdolnością do utrzymania nowoczesnego i komfortowego stylu życia w warunkach, które dla większości z nas są nie do wyobrażenia. W mieście znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz – od sklepów, kawiarni, restauracji po muzea i galerie sztuki. To także centrum naukowe i edukacyjne, gdzie badacze i studenci z całego świata zgłębiają tajemnice Arktyki.
Longyearbyen owiane jest historią wydobycia węgla kamiennego, które kształtowało to miejsce przez cały XX wiek. Chociaż większość kopalń jest obecnie zamknięta, ich dziedzictwo wciąż jest widoczne w architekturze miasta i lokalnym muzeum, które opowiada o trudach i wyzwaniach życia górników w Arktyce.
W pobliżu Longyearbyen znajduje się Bank Nasion – podziemne magazynowanie nasion z całego świata, zaprojektowane jako zabezpieczenie przed globalnymi katastrofami. To „Arka Noego” dla roślin uprawnych, mająca zapewnić przetrwanie bioróżnorodności w obliczu nieprzewidywalnej przyszłości.

Jakim jachtem będziemy żeglować?
Żegluga odbędzie się na jachcie s/y Blue Rhino. To tym jachtem w roku 2022 zrobiliśmy wyprawę i pokonaliśmy trasę Kołobrzeg – Kirkenes (Norwegia) – Kołobrzeg, a w 2023 roku prowadziliśmy morskie rejsy, szkoleniowe i stażowe. Znamy go bardzo dobrze i lubimy za komfort pływania i dzielność w morzu.
S/y Blue Rhino to stalowy kecz z balastem typu falszkil konstrukcji Bogdana Małolepszego. Posiada dwa maszty i cztery główne żagle zamontowane na stałe – genuę, foka, grot i bezan o łącznej powierzchni 128 m2. Na jachcie znajduje się także genaker, trajsel oraz fok sztormowy. Na jachcie są dwa koła sterowe, jedno w kokpicie, a drugie w kabinie nawigacyjnej.
Podstawowe dane jachtu:
- długość całkowita: 16,5m (z bukszprytem)
- długość kadłuba: 15m
- szerokość: 4,5m
- zanurzenie: 2,3 m
- wyporność: 35 ton
- układ wnętrza: 1 kabina dwuosobowa, 2 kabiny trzyosobowe, 2 łazienki z toaletą i prysznicem, przestronny kambuz i mesa.

Cena rejsu na Svalbard
2 330 EUR (koja + prowiant + paliwo + opłaty portowe + pamiątka rejsowa)
Cena zawiera:
- zakwaterowanie na jachcie (noclegi w 2-3 os. kabinie) i udział w rejsie jako załogant
- opiekę doświadczonego i wykwalifikowanego kapitana, który też jest czynnym instruktorem żeglarstwa
- ubezpieczenie załogi na jachcie w czasie rejsu (NNW)
- kasę jachtową (prowiant, paliwo, opłaty portowe)
- pamiątkę rejsową
- szkolenie z wiedzy żeglarskiej, po rejsie otrzymasz opinię
Cena nie zawiera:
- kosztów dojazdu do portu zaokrętowania i powrotu z niego
- zalecanego dodatkowego ubezpieczenia podczas przebywania na lądzie (typowe turystyczne)
Dodatkowo zapewniamy:
- pomoc w zakupie biletów lotniczych lub wyszukaniu najkorzystniejszych opcji lotów
UWAGA! NIE MA SKŁADKI JACHTOWEJ I NIE SKŁADAMY SIĘ NA KAPITANA!
Popłyń z nami, niezwykła przygoda gwarantowana!

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANIA PYTANIA
Musisz się przygotować na różnorodne warunki pogodowe. Temperatury w tym regionie mogą się różnić, w sezonie letnim średnie temperatury to 6 °C w sezonie letnim, co zapewnia stosunkowo chłodne, ale często przyjemne warunki do eksploracji Svalbaldu. Jednak rejon ten jest znany z nagłych zmian pogody, w tym silnych wiatrów dochodzących do 50 węzłów oraz możliwości wystąpienia wysokich fal. Należy być przygotowanym na zmienne warunki i pamiętać, że Arktyka może zaskoczyć milym i przyjemnym dniem pełnym słońca. Bezpieczeństwo i komfort naszych załóg są dla nas priorytetem, dlatego zawsze śledzimy prognozy pogodowe, aby odpowiednio dostosować trasę rejsu i żeglować w trakcie tych najbardziej optymalnych okienek pogodowych.
Na naszych rejsach wyżywienie jest zawsze starannie zaplanowane, aby zapewnić różnorodność i zadowolenie wszystkich uczestników rejsu. Przed wypłynięciem planujemy menu, na podstawie, którego robimy zakupy na jacht. W trakcie rejsu dokupujemy brakujące produkty. Na jachcie mamy wędki, więc w naszej diecie jachtowej nie zabraknie świeżego dorsza.
Za przygotowanie posiłków odpowiada wachta kambuzowa, czyli zmieniająca się dwójka uczestników rejsu. Taka organizacja nie tylko umożliwia każdemu spróbowanie swoich sił w kuchni, ale również sprzyja integracji grupy. Wachta kambuzowa, odpowiada za przygotowywanie posiłków i utrzymanie porządku w kambuzie.
Nasze rejsy na s/y Blue Rhino mają kameralny charakter. Jedna z uczestniczek powiedziała, że tak przyjemnie rodzinnie. Zabieramy na rejs grupy składające się z 5 do 6 osób, co pozwala na stworzenie rodzinnej atmosfery i sprzyja budowaniu zgranego zespołu. W porównaniu do innych jachtów o zbliżonych parametrach, gdzie na pokładzie jachtu może znajdować się od 10 do 12 osób, nasza oferta wyróżnia się indywidualnym podejściem. Łącznie, razem z załogą stałą, na jachcie będzie przebywać maksymalnie 7-8 osób. Takie podejście gwarantuje każdemu uczestnikowi większą przestrzeń, możliwość lepszego poznania reszty załogi i cieszenia się wspólną przygodą.
Tak, oczywiście wystawiamy faktury VAT.